Ryhmäliikunnan ohjaus

Toiminnallinen kuntoharjoittelu

Toiminnallinen harjoittelu voi tuntua trendiltä, mutta tosiasia on, että arjessa ihmisen lihakset eivät toimi irrallisina. Siksi eriyttävät liikkeet on syytä varata eriyttäviin tavoitteisiin, kuten yksilölliseen kuntoutukseen. 

Toiminnallinen harjoittelu haastaa tasapainoa, koordinaatiota ja kehon eri lihasketjuja monipuolisesti ja kokonaisvaltaisesti. Siksi se on hauskempaa ja hyödyllisempää perinteinen "pumppiharjoittelu".

Toiminnallinen harjoittelu ei ole kikkailua tai temppuilua eikä sen tarvitse olla vaikeaa - kohderyhmällä sopivien liikkeiden valinta ja asiantunteva ohjaus tekevät harjoittelusta helppoa ja hauskaa. Edistyneemmille kuntoitlijoille löytyy haasteita ja progressioita lähes loputtomiin.

Photo by Hipcravo on Unsplash 

Kehonhuoltotunnit

Kehonhuoltoharjoittelulla tarkoitetaan rauhallista, liikkuvuutta lisäävää, hermostoa rauhoittavaa harjoittelua.

Kehonhuoltotunneillani haluan panostaa aktiivisen liikkuvuuden lisääntymiseen eli hallitun liikeradan kasvattamiseen. Tavoitteena on kehon arkisen toiminnan parantuminen ja parempi suorituskyky kuntoulu- tai urheiluharrastuksina. 

Siksi jätetään jumppatunneilta monen mieleen syöpyneet kivuliaat venyttämiset historian lehdille, minne ne kuulutuvat - ja panostetaan sen sijaan liikeradan kasvattamiseen hermoston ja myofaskiaalisen jårjestelmän yhteistyönä - kehoa lempeästi houkutellen ja ilolla opettaen!

Photo by Stage 7 Photography on Unsplash 

Kuntopiiriharjoittelu

Kuntopiiriharjoittelu on upea formaatti siitä, että se tarjoaa mahdollisuuden yksilölliseen ohjaukseen ryhmäliikunnan puitteissa.

Kun ohjaaja ei ole sidottu liikkeiden reaaliaiakaiseen ohjaamiseen, on hänellä vapaa sana ja vapaat kädet avustaa ohjausta tarvitsevien kuntoilijoiden suoritustekniikkaa, antaa heille yksilöllisiä progressioita, räätälöityjä vinkkejä ja vaihtoehtoisia liikkeitä tarpeen mukaan. 

Kuntopiireissäni kaikista liikkeistä ohjataan kolme vaikeustasoa, joista kuntoilija sopii itselleen kullakin hetkellä sen tason, jonka liikkeen pystyy suorittamaan turvallisesti ja tehokkaasti.  Näin eritasoiset kuntoilijat voivat harjoitella mielellekkäästi yhteisessä ryhmässä ja kuntoilijalla säilyy valta säädellä itselleen juuri harjoitushetkellä sopiva haaste- ja rasitustaso.

Photo by Luis Quintero on Unsplash 

Kysy myös muita ryhmäliikuntakunteja!