Kehotietoisuusharjoittelu - palauta yhteys kehoosi

Käytätkö tuntoaistiasi?

Kehotietoisuusharjoittelun tavoitteena on auttaa ihmistä löytämään tuntoaistinsa avulla yhteys kaikkialle kehoonsa. Kyse on siis hermoston ja aivojen yhteyden vahvistamisesta. Harjoitteet ovat tuttuja joogasta ja somaattisesta harjoittelusta - näkökulma on kuitenkin aina rauhallisessa ja lempeässä, tunnustelevassa liikkeessä, jossa annetaan aivoille aikaa ymmärtää tuntohermojen tuomat viestit ja samalla vahvistetaan paikallista tuntohermotusta hienovaraiseen liikkeeseen keskittymällä. 

Photo by Alexander Krivitskiy on Unsplash 

Kehon kartta

Kehotietoisuusharjoittelun myötä ihmisen "kehon kartta" piirtyy mieleen yhä tarkempana. Tällä on suotuisia vaikutuksia niin hallitun liikkumisen edistämiseen kuin itsetuntemukseen mm. paremman tunteiden tunnistamisen muodossa. Kehotietoisuusharjoittelun myös opit huomaamaan yhä hienovaraisemmat kehon viestit - tiedät vaikkapa jaloitella tai vaihdella asentoasi jo ennen kuin selkäsi alkaa särkeä pitkästä istumisesta. 

Tunnistat kehon tarpeen tuottaa liikettä, saatatpa löytää jopa lapsenomaista iloa spontaanin liikkeen tuottamisesta. Huomata, kuinka hyvältä kehosta tuntuu, kun se tulee pitkästä aikaa kuulluksi ja ymmärretyksi.

Photo by Jon Tyson on Unsplash 

Tunteet asuvat kehossasi

Kehotietoisuusharjoittelun myötä voi saada avaimia myös jumiutuneiden ajatusten tunnistamiseen ja haastamiseen. 

Vaikka usein ajatellaan, että tunteet asuvat aivoissa, on syytä muistaa, että tunne on vain aivojen tulkinta muualta kehosta tulevasta viestistä. Kyse on fysiologisen prosessin tunnistamisesta - siis kehotietoisuudesta. Kun tunnistat tunteesi ajoissa, ehdit käsitellä ne ennen kuin ne pääsevät kasvamaan ongelmia tuottaviin mittasuhteisiin.

Kuva: Human Emotion Systems Laboratory (https://emotion.utu.fi/)