Joogaryhmien ohjaus

Ohjaan tunteja joogaharrastajille ylempään keskitasoon asti:

- niin vasta-alkajille kuin jo pidempään jooganneille

- niin uteliaille kuin epäilijoille

- niin fyysistä kuin henkistä harjoitusta etsiville

- niin pysähtymistä kuin virtaa kaipaaville

- niin jäykille kuin notkeille

Voimakkaan akrobaattiset liikkeet eivät kuulu harjoitukseeni, mutta edistyneetkin harrastajat voivat löytää ahaa-elämyksiä kehotietoisuutta, liikehallintaa ja itsensä lempeää kohtaamista painottavassa ohjauksessani.

Liikuntapalvelujen tuottajille

Kinetica tarjoaa ammattitaidolla ohjattuja, turvallisia joogatunteja liikuntapalvelujen tuottajile, kuten kuntokeskuksille, joogastudioille ja urheiluseuroille. Tunnit teemat ja painotukset voidaan sovittaa kohderyhmän tarpeita ja toiveita palveleviksi tilaajan toiveiden mukaan. 

Photo by Marion Michele on Unsplash 

Joogan lajit 

Tunnit voivat olla fyysistä kuntoa kohottavaa dynaamisempaa asanaharjoitusta, henkistä hyvinvointia painottavaa meditatiivista liikkumista, fyysisempää vinyasa- tai flow-tyyppistä harjoitusta tai vaikkapa palauttavaa ja rauhoittavaa yin-joogaa. 


Photo by Anupam Mahapatra on Unsplash 

Joogaa tilausasiakkaille

Ohjaan tilaustunteja yrityksille vaikkapa kokouksen keventäjäksi tai tyhy-päivän kohokohdaksi, polttariporukoille, synttärisankareille, yhdistyksille...

Esimerkkejä tuntivalikoimasta

Alla esimerkkejä ohjaamistani joogatunneista. Arvomaailmaani ja ohjaukseni lähtökohtiin kuuluu aina turvallisen suorituksen korostaminen, yksilöllisen ja lempeän harjoitustavan etsiminen sekä oppimiseen perustuvan lempeän harjoitustavan oppiminen. Ota rohkeasti yhteyttä, niin räätälöidään sinulle ja asiakkaillesi sopiva tuntikokonaisuus.

Lempeä hatha

Perinteiseen asana- ja pranayama harjoitukseen keskittyvä tunti sopii parhaiten alkeis- ja keskitason joogaajille, mutta asanoiden progressiota ja kehotietoisuutta korostavan ohjaustavan myötä myös kokeneet joogaajat löytävät uusia ulottuvuuksia tutuista asanoista.

Kehotietoisuusjooga

Kehotietoisuusjooga yhdistää fyysisen asanaharjoituksen somaattisen harjoittelun menetelmiin. Dynaamista, lempeää ja virtaavaa liikettä korostavan tunnin ytimessä on hengityksestä käsin liikkuminen ja oman kehon läsnäoleva tunnustelu ja kuuntelu. Harjoittelu hyödyntää kineettisten faskiaketjujen kokemuksellista tarkastelua, jonka kautta joogaajat löytävät avaimia taloudelliseen liikkumiseen ja luonnollisten liikemallien palauttamiseen.

Liikehallintajooga

Tämä asanaharjoitukseen perustuva tunti on ikään kuin joogan tekniikkatunti. Tunnilla rakennetaan muutama asana pala palalta pysähtyen rauhassa tarkastelemaan, miten keho luo tuen kullekin asennolle. 

Tunti hyödyntää kehon monia eri bandhoja, joilla tässä tarkoitetaan kutakin niveltä tukevien lihasten tietoista aktivoimista. Kun asanan vaatimat bandhat sisäistyvät, muut lihakset voivat pehmentyä ja asana muuttuu rennon ja keveän tuntuiseksi ja siinä on helppo hengittää. Tämä on jooga sutran mukainen asana tarkoitus: "comfotable seat", asento, johon on mukava pysähtyä.

Feet up - joogaa ylöalaisin

Oletko aina haaveillut pääseisonnasta, mutta niskasi ei sitä salli tai asento pelottaa? Tämä on tunti juuri sinulle!

Ylösalaisin-jooga on turvallinen ja hauska tapa totutella inversioihin ja kehittää keskivartalon voimaa. Tämä dynaaminen tunti koostuu inversioihin valmistavasta asanapohjaisesta lämmittelystä, varsinaisesta ylösalaisin-harjoituksesta sekä maadoittavasti rentoutusosiosta.

Inversiot ovat upea tapa vaihtaa näkökulmaa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Kokeile ja koe!

(huom. voit tilata tunnin studiollesi, jos teillä on hankittuna feet up -jakkaroita)

Pallojooga

Perinteistä voimistelupalloa välineenä hyödyntävä asanapohjainen tunti kehittää erityisesti tasapainoa ja keskivartalonhallintaa. Palloa käytetään sekä apuvälineenä että lisähaasteen tuojana.

(huom. voit tilata tunnin salillesi, jos sinulla on varattuna asiakkaille voimistelupallot)

Yin-jooga

Jo perinteeksi muodostunut nuori joogalaji, yin-jooga yhdistää kiinalaisen lääketieteen meridiaaniteorian asanaharjoitukseen. Tunti on hermostoa rauhoittava, kehoa ja mieltä hoitava  harjoitus, jossa luovutaan tekemisestä ja suorittamisesta ja harjoitellaan irti päästämistä sekä kehon että mielen tasolla.

Tunnilla käytetään apuvälineitä auttamaan keho rentouttavaan asentoon kaikissa asanoissa.

Vuorovaikutusjooga

Kaipaatko elämässäsi vahvempaa yhteyttä läheisiisi? Onko sosiaalinen media näivettänyt kykysi koskettaa ja katsoa silmiin? Ei hätää - vuorovaikutusjoogassa harjoittelemme kohtaamisen taitoja lempeässä ja turvallisessa ilmapiirissä.

Tunti yhdistää asanaharjoitukseen teatteri-improvisaatiosta sekä tanssi- ja liiketerapioista tuttuja vuorovaikutusharjoituksia. Tällä tunnilla saa katsoa ja koskea naapuria. Harjoittelemme katsekontaktia, lempeää ja turvallsita koskettamista sekä toisen ihmisen läheisyyden aistimista ja yhteistä tilankäyttöä.

Tunnille voi tulla yksin tai yhdessä kaverin kanssa, mutta harjoitteissa vaihdetaan paria ja ryhmää. Tule kokemaan läsnäolevan kohtaamisen voima!

Vapauttava jooga

Monet meistä varastoivat kehoonsa myös mielen jännityksiä, erityisesti pallea- ja psoas-lihakset ovat tunnettuja kielteisiksi koettujen tunteiden patoajia. Tunnilla keskitytään keskikehon "tunnelihasten" lempeään ja avaavaan liikutteluun sekä kehoa avaaviin hengitysharjoituksiin. Tunti päättyy noin 10 minuutin mittaiseen meditaatioon.

Tunnilla tehtävät liikkeet saattavat nostaa pintaan unohtuneita tunnekokemuksia. Jos sinulla on taustallasi vakavia traumoja tai mielenterveyden häiriöitä, keskustele lääkärisi tai terapeuttisi kanssa ennen tunnille osallistumista ja kerro ohjaajalle ennen tuntia lyhyesti huomioitavista seikoista.

Kehomeditaatio

Meditaation suituivat vaikutukset ovat vahvasti toteen näytetyt, mutta monelle pitkää istumista vaativat harjoitukset ovat fyysisesti tai henkisesti siinä määrin haastavia, että meditoiminen on helpompi aloittaa "joskus myöhemmin".

Kehomeditaatiossa meditaatiotekniikat ja mielikuvaharjoitukset yhdistetään tietoiseen liikkumiseen. Liikkeen tehtävänä on kehon avulla tukea mieltä fokusoitumisessa ja irti päästämisessä. Kehomeditaatio voi toimia väylänä perinteisen istumameditaatioharjoituksen aloittamiseen, mutta se toimii myös itsenäisenä meditaatiomuotona. 

Äitiysjooga odottaville äideille

Odottavien äitien joogassa tehdään raskaanaoleville sopivia asanoita sekä orientoidutaan synnytystä helpottaviin joogatekniikoihin, kuten hengitysharjoitukset, terapeuttinen äänenkäyttö, mielikuvaharjoittelu, lantiota avaavat harjoitukset ja kipua lievittävä dynaaminen liike.

Äitiysjooga synnyttäneille äideille

Synnyttäneiden äitien ryhmässä huomioidaan kehon palautumisprosessi synnytyksestä ja pienen vauvan äidin elämäntilanne. Kuntouttavat joogapohjaiset harjoitteet edistävät vatsanpeitteiden ja lantionpohjan palautumista raskaudesta ja synnytyksestä, mieltä rauhoittavat harjoitteet antavat eväitä arjen sietämiseen ja stressinhallintaan - ja loppurentoutuksen aikana saa nukahtaa! 

Vauvat ovat tervetulleita mukaan.

Terapeuttinen jooga

Terapeuttinen jooga pohjautuu yhtäältä auyervediselle lääkintäperinteelle tyypillisiin apukeinoihin, kuten doshat, elementit sekä chakrat. Toisaalta terapeuttisessa joogassa huomioidaan nykyaikainen tieto hermoston ja mielen toiminnasta sekä anatomiasta ja kineettisistä ketjuista. Tämä kokonaisvaltainen tunti on tasapainottava, seesteinen sekä kehon, mielen ja sielun yhteyttä vaaliva.