Footbic - jalkaterän harjoitus- ja kuntoutusohjelma

Use it - or lose it

Terveellä, hyväkuntoisella jalalla on lukuisia sellaisia liikesuuntia, joista kenkien suunnittelijat eivät tunnu koskaan kuulleenkaan - eivätkä liene kenkien käyttäjätkään. Kenkien ja tasaisen maaston aiheuttaman käytön puutteen seurauksena monen nykyihmisen lihasten hermoyhteydet heikkenevät ja lihakset alkavat surkastua. Yhteys omaan jalkaan on kadonnut.

Ikää myöten tapahtuvat jalkaterän kivut ja ongelmat sekä jalkaterästä ylöspäin leviävät ongelmat, kuten tasapainon haasteet, polvien ja lonkkien kuluminen sekä alaselkäongelmat saavat monesti alkunsa tornin alimmista palikoista. Siksi ei ole yhdentekevää, miten jalkaterä toimii. 

Photo by Jordan Whitt on Unsplash 

Jalkaterät ovat kehon perustukset

Pystyasennossa koko kehon paino asettuu jalkaterien varaan. 

Jalkaterässä on kolmikerroksinen lihasjärjestelmä, joka yhteistyössä lukuisten pienten nivelten, nivelsiteiden sekä faskioiden kanssa ottaa vastaan jokaisen askelen. 

Jokaisella kokonaisuuden osalla on merkityksensä toiminnassa: kävelyn iskunvaimennuksessa, tasapainon säilyttämisessä ja koko kehon voiman käyttöön saamisessa.

Henry Gray (1821-1865). Anatomy of the Human Body. 1918.

Yksi väline - monipuolinen harjoitus

Footbic-harjoittelussa käytetään apuvälineenä kahta pientä, joustavaa palloa. Palloja käytetään vastuksina, tasapainon haastajina ja tuntoaistin herättelijänä. Footbic-kuntoutuksessa ohjaaja opastaa sinua liikkeiden tekemisessä ja saat pallot omaksesi kotiharjoittelua varten.